Jakie znaczenie ma projekt opakowania Twojego produktu?
2023-01-25 09:29:00
Zapewne doskonale wiesz, że projekt opakowania jest równie ważny jak sam produkt. Oferty artykułów na sprzedaż są bogate, a konkurencja na rynku bardzo duża. Dlatego to właśnie opakowanie potrafi odegrać decydującą rolę podczas zakupów. Oczywiste jest bowiem, że to na nie patrzymy najpierw. To je w pierwszej kolejności bierzemy do ręki. Robiąc zakupy mijamy mnóstwo rozmaitych opakowań. Często widząc produkty tego samego rodzaju sięgamy po ten, który wygląda bardziej atrakcyjnie. Design i wykonanie opakowania bezsprzecznie mocno wpływają na decyzje zakupowe.
Kiedyś projekt opakowania nie miał znaczenia
Już w najdawniejszych czasach istniały opakowania. Wędrowny tryb życia pradawnych ludów sprawiał, że musiały one zabezpieczać swoje rzeczy. Ówczesne opakowania były robione z tego, co dawała natura, na przykład ze skór zwierząt. Natomiast rola opakowań była jasna i opierała się na praktycznych względach. Nikomu wtedy nie przyszłoby do głowy coś takiego jak projekt opakowania. Na różne potrzeby tworzono coraz to nowsze rozwiązania. Używano suszonych dużych owoców, drewna, a wspomniane skóry udoskonalano. Z czasem „opakowania” stawały się coraz „nowocześniejsze”. Jednak podstawą cały czas były materiały naturalne. Z czasem pojawiały się coraz lepsze tkaniny, ceramika, a prawdziwą rewolucją było wynalezienie papieru. To dało pole wyobraźni i pozwoliło na tworzenie różnorodnych opakowań. Śmiało można powiedzieć, że wówczas zaczęły pojawiać się pierwsze projekty opakowań. A najpopularniejszym materiałem do tworzenia opakowań bez wątpienia jest cały czas, ujmując w uproszczeniu, właśnie papier.
Dziś projekt opakowania to podstawa
Ogólnie rzecz biorąc opakowanie chroni przedmioty przed zepsuciem lub uszkodzeniem w trakcie magazynowania czy transportu. Trudno sobie wyobrazić, żeby np. gry planszowe, puzzle, układanki czy popularne gry memory nie miały opakowań. Opakowanie, poza wspomnianymi funkcjami, w praktyczny sposób pozwala integrować różne elementy. Łączy je w jedną całość. To wszystko oczywiście w kontekście technicznym. Natomiast z handlowego punktu widzenia projekt opakowania produktu ma kluczową rolę. Dlaczego? Otóż z kilku powodów. Profesjonalnie zaprojektowane opakowanie tworzy wizerunek marki. To ono ją promuje. I to dzięki niemu Twój produkt może wyróżnić się na tle konkurencji. Śmiało można uznać ostatni aspekt za najistotniejszy. Trudno bowiem nie zgodzić się z twierdzeniem, że im lepszy graficzny projekt opakowania, tym więcej oczu przyciągnie ono finalnie.
Projektowanie graficzne opakowań
Jak stworzyć wizualnie atrakcyjne opakowanie? Oczywiście podstawą jest graficzny projekt opakowania. Aby odpowiednio go stworzyć niezbędna jest wiedza, jakie cechy powinno mieć dobre opakowanie. Tylko takie będzie skuteczne handlowo. Klienci mając wybór wśród szerokiej gamy produktów stają się wybredni. Natomiast cena nie jest jedynym kryterium, którym się kierują. Mając do wyporu produkty zbliżone cenowo zawsze wybiorą tę rzecz, której opakowanie jest bardziej zachęcające. Śmiało zatem można powiedzieć, że opakowania mają swój „głos”.
Bez wątpienia projektowanie graficzne opakowań jest sztuką. Sztuką, która poddana jest wielu prawidłom. Jaki zatem powinien być profesjonalny projekt opakowania? Co musi zawierać?
* Przede wszystkim projekt opakowania ma za zadanie budzić emocje i pozytywne skojarzenia. Jak pokazują badania, to właśnie pod wpływem emocji dokonujemy zakupów.
* Projekt opakowania powinien zawsze pokazywać, dlaczego warto kupić akurat ten produkt. Przekonać odbiorcę wyraźnie i łatwo, aby po niego sięgnął. Takie informacje trzeba odpowiednio wyeksponować.
* Ważne jest również, aby profesjonalny projekt opakowania pokazywał w jasny sposób czym zajmuje się marka. Aby tak było, musi to być widoczne z przodu opakowania.
* Klienci szukając potrzebnych rzeczy lubią otrzymywać obietnice i gwarancje mówiące o jakości marki. Dlatego to też należy uwzględnić w projekcie opakowania. Tu ważne jest, aby informacje były prawdziwe i łatwe do zrozumienia.
* Na opakowaniu powinny znajdować się również wszystkie cechy produktu i ewentualnie wiedza o tym, jak z niego korzystać.
* Ważne jest, żeby projekt opakowania natychmiast przyciągał uwagę. Musi zachęcać i wyróżniać się na tle konkurencji. Graficzny projekt opakowania powinien też pozytywnie nastawiać odbiorców.
* Profesjonalny projekt opakowania produktu musi być też spójny z opakowaniem strukturalnym. Brak spójności może spowodować, że odbiorcy stracą zainteresowanie Twoją marką.
Projektowanie graficzne opakowań w Fabryce Puzzli to współpraca z doświadczonymi specjalistami. Wiedzą oni doskonale co zrobić, aby wyróżnić Twoje opakowanie na tle innych. Jak je zaprojektować, żeby spodobało się klientom. Odpowiedni kształt, właściwie zestawione kolory, układ elementów i funkcjonalność muszą układać się w atrakcyjną całość. Proces projektowania opakowania jest wyjątkowo rygorystyczny i wymaga uwagi na każdym etapie realizacji. W Fabryce Puzzli masz gwarancję fachowego, rzetelnego i kompleksowego podejścia do każdego projektu opakowania.